Visconti

Florencja jest miastem doskonale znanym i jest także powszechnie przyjmowanym jako synonim kultury. Renesansowy humanizm odcisnął wyraźne piętno na jego historii, znakując je nazwiskami najlepszych, rozpoznawalnych na całym świecie artystów takich jak choćby: Giotto, Leonardo da Vinci, czy Michał Anioł. To, co może być mniej znane, to ścisły związek między kreatywnością artystyczną tych starych mistrzów i ich zainteresowań, z tym, co dziś nazywamy nauką.

Te naukowe i odkrywcze zajęcia były wówczas nieodłączną częścią wszechstronnej, intelektualnej realizacji się człowieka. Jednak Florencja jest równocześnie miastem cechów rzemieślniczych – wytwórców i kupujących – kiedyś mieszkańców i wędrujących handlarzy, a dzisiaj także turystów. Z tego powodu jest miastem wszystkich tych, których aktywność wymagała i wymaga dokładnego pomiaru upływu czasu i szerokiej wiedzy o nim.

 

Mając to na uwadze, nie może nikogo zaskoczyć informacja, że Florencja była jednym z pierwszych miast w Europie, które dla wygody swoich obywateli posiadało zegar mechaniczny, zainstalowany przez Niccolo di Bernardo na wieży Palazzo Vecchio, 25 marca 1353. Oczywiście mimo tego faktu, z Florencją i pierwszym zegarem kojarzony jest częściej Dante Alighieri, który dziś uznawany jest jako ten, który pierwszy zapisał notkę o zegarze mechanicznym  (pieśń XXIV Boskiej Komedii). Można być pewnym, że Dante zachwycił się obserwując działanie mechanicznego zegara i… pewnie było to we Florencji.

 

Konstruowanie mechanicznych zegarów wymaga umiejętności technicznych i wiedzy o materiałach, ale przede wszystkim znajomości matematyki i astronomii, przez co niezbędna wiedza zawodowa leży gdzieś na pograniczu rzemiosła i humanizmu w najściślejszym tego słowa znaczeniu.

 

Tak więc Florencja była niejako skazana, by stać się wiodącym punktem kontaktowym budowniczych zegarów w czasie Renesansu. Z Filipem Brunelleschi i zegarem na wieży Palazzo dei Vicari w Scarperia z 1445 roku, z Leonardem daVinci i jego studiami wychwytu zegarowego, oraz tworzącą się dynastią zegarmistrzów rodziny Della Volpaia nie mogła wręcz tego uniknąć. To nie przypadek, że jedna z ulic znana była jako „Zegarowa” (Via dell'Orologio), a Pałac Palazzo Vecchio posiada Salę Zegarową (Sala dell'Orologio).

 

1988 Florencja. Visconti ożywia sztukę pisania

Rok 1988 był świadkiem narodzin marki Visconti. Marki – która po ponad 30 latach zapomnianą sztukę tworzenia artykułów piśmienniczych sprowadziła z powrotem do Florencji. Firma ta, kierowana przez 25 lat przez jej założyciela, wyprowadziła florenckie rzemiosło i jego wyroby piśmiennicze do poziomu ikony, przedmiotu będącego wskaźnikiem prestiżu i obiektem ponadczasowej fascynacji. To zainteresowanie obejmuje tak sam produkt, jak i sztukę jego projektowania i technologią wytwarzania, oraz finezją posługiwania się nim. Teraz, dla uświetnienia tej niezwykłej rocznicy, marka Visconti wprowadziła na rynek swój nowy produkt – zegarki. Poprzez zapoczątkowanie zegarkowej produkcji firma przypomina o zapomnianej tak samo jak piśmiennictwo, tutejszej tradycji wytwarzania czasomierzy. Podejmując to nowe wyzwanie, zamierza ona działać z podobną pionierską determinacją, entuzjazmem i wytrwałością taką, jak 25 lat temu i tak samo jak wtedy piśmiennictwo, tak teraz przywrócić Florencji tajniki sztuki zegarmistrzowskiej, z dumą stawiając ją obok odrodzonej już sztuki kaligrafii.

 

Jej z sukcesem zrealizowany w branży piśmienniczej model biznesowy, jest wzorem do naśladowania dla tego nowego wyzwania. Wysokie umiejętności manualne, wiedza techniczna i wzornicza, oraz doskonała organizacja wszystkich biorących udział w przedsięwzięciu osób i jednostek firmy są podstawą dla podjęcia takiej próby. Determinacja i motywacja dla osiągnięcia sukcesu w dłuższej perspektywie czasowej z jednej strony i  przewodnictwo Dante Del Veccio, oraz kreatywność zespołu marki Visconti, z drugiej strony wydają się być najlepszym gwarantem powodzenia projektu.

 

2013. Zegarki Visconti
Na miarę swoich, przedstawionych pokrótce powyżej niezwykłych atrybutów: dziedzictwa miejsca i filozofii wytwarzania, poprzez rozpoczęcie zegarkowej produkcji firma Visconti zdecydowała się uczcić doniosłą rocznicę swojego istnienia. Co równie ważne, nad projektami zegarków czuwał Antonio Ambuchi – osoba, która przez wiele lat była odpowiedzialną za techniczną stronę zegarków Officine Panerai, gdy ta miała jeszcze siedzibę we Florencji.
W każdym z zaprojektowanych, jubileuszowych zegarków, znajdziemy logotyp marki i znaną z dotychczasowych produktów Visconti symbolikę marki – elementy kształtem przypominające przęsła florenckiego mostu. W zegarkach służą one do mocowania paska i chronią jego szafirowe szkło. Dodatkowo, jak przystało na firmę o rodowodzie piśmienniczym, końce wskazówek zegarków uformowane są na wzór stalówki pióra wiecznego. Zaprojektowano trzy kolekcje limitowanych zegarków: Elegance, Image, Sport i w każdej z nich znajdują się po dwa wzory czasomierzy: „Up to date” i „GMT”.
Prezentując na zdjęciach ogólną stylistykę zegarków, obiecujemy w kolejnym opracowaniu podać więcej szczegółowych informacji dotyczących ich  konstrukcji i dodatkowych atrybutów.

 

Władysław Meller
www.zegarkiipasja.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ