Wielkie dzieło

Zatopiona wśród zieleni toskańskich wzgórz Florencja stanowi ogromny skarbiec wypełniony dziedzictwem artystycznym niezliczonych pokoleń. Taka lokalizacja stanowi dla każdej manufaktury nie lada wyzwanie – niełatwo jest dorównać renesansowym mistrzom, a jeszcze trudniej ich prześcignąć…Nie o to jednak chodzi, żeby dziś kopiować ich dzieła.

Współczesność wymaga innych rozwiązań i na nic dziś zda się przeciętnemu użytkownikowi wiecznego pióra, choćby najlepiej wykonana replika dawnego instrumentu, jeżeli nie jest on użyteczny. A jeśli przy tym jest też piękny i zawiera jakieś przesłanie, tym większą czerpiemy przyjemność z faktu posługiwania się nim.

W ciągu ostatniego ćwierćwiecza firma Visconti zasłynęła połączeniem tradycyjnego wzornictwa oraz najnowszej technologii. Sukces florenckiej manufaktury to sprawa niegasnącej pasji założyciela firmy  oraz talent i rzemieślnicze zdolności całego zespołu. To także doświadczenie i innowacyjność, wzorowanie się na dawnych mistrzach i nieustanna chęć udoskonalania. To pieczołowite dopracowanie każdego detalu oraz zastosowanie najszlachetniejszych materiałów. W rezultacie otrzymujemy produkt, który będąc przedmiotem użytkowym, jest jednocześnie swoistym dziełem sztuki. Pozostając w sąsiedztwie tak bogatych zbiorów światowego malarstwa, firma Visconti właśnie przedstawicielom tej dziedziny sztuki dedykuje wybrane modele.

 

 

Niewątpliwie na uwagę zasługuje seria Rembrandt. Wraz z bogatą kolorystyką – od zimnych tonów niebieskawo-zielonkawych dominujących we wczesnej twórczości artysty, poprzez złoto i brąz, aż po głęboki odcień czerwieni, tak charakterystyczny w późniejszych dziełach, zastosowano tu również najpotężniejsze oręże artystyczne malarza – światłocień, co w odniesieniu do tak małego przedmiotu, jakim jest pióro wieczne, było naprawdę trudnym zadaniem. W tej serii  dostępny jest również zestaw do kaligrafii, która w dobie komputeryzacji stała się sztuką traktowaną trochę z przymrużeniem oka. Jednak wciąż podziwiamy stare średniowieczne manuskrypty, będące świadectwem  niezwykłej korelacji oka i ręki  Z zestawem Rembrandt wprawdzie nie zgłębimy wszystkich tajników kaligrafii, ale wyposażeni w podstawową wiedzę i narzędzia, mamy szansę spróbować swoich sił, pamiętając, że litera jako podstawowy element zapisu „wcale nie jest, jak tuszy niektóry, czymś dowolnym, co nie ma swej architektury”(C.K. Norwid).

 

Szczególne wyróżnia się również seria Impresjoniści, zapoczątkowana kolekcją dwunastu  piór, z których każde nawiązuje do konkretnego dzieła Vincenta van Gogha.. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu najważniejszego, w mniemaniu artysty, środka artystycznego przekazu, czyli koloru.”Oczy wciąż mnie pieką, ale mam już w głowie nowy pomysł…”  Pewnie mało kto wie, że zanim ten pomysł, za sprawa intensywności barw i charakterystycznych krótkich pociągnięć pędzla, przerodził się w bezcenne dzisiaj dzieło, van Gogh sporządzał jego dokładny opis, ubierając w słowa całą feerię barw swojej palety. – „ …i tak masz nocny obraz bez czerni, tylko z pięknym błękitem, z fioletem i zielenią, a w tym otoczeniu oświetlony plac przybiera kolory bladej siarkowej żółci i cytrynowej zieleni.” „Taras kawiarni w nocy” rozpoznamy także i w piórze.

 

 

Najnowsza seria dedykowana wielkim mistrzom to Salvador Dali . „Surrealizm to ja” – tak mawiał niekwestionowany mistrz gatunku, nieustający w dążeniu do wyrażenia percepcji wewnętrznej  w sposób absolutnie niekontrolowany przez rozum i logikę. Jednak jak uchwycić w tak skromnym przedmiocie, jak pióro wieczne to, co przesądzałoby o jego surrealizmie? Efektem wnikliwych konsultacji zespołu projektantów z wybitnym znawcą twórczości artysty jest Surrealistyczne Pióro. Nie jest to kopia żadnego z dzieł, ale raczej próba uchwycenia  symboliki jego stylu, wcale niełatwa ze względu na rozmiar  i  przeznaczenie przedmiotu.. Homar ze swoją twardą skorupą i  miękkością środka tu znajduje odzwierciedlenie w korpusie pióra wykonanym ze sterlingowego srebra, wewnątrz którego znajduje się płynna substancja. Nawiązaniem do rzeźby będącej hołdem dla Newtona są dwa otwory umożliwiające wgląd do wnętrza pióra, czyli systemu napełniania oraz stalówki. Szuflada, symbol zapożyczony przez artystę z teorii Freuda na temat zagadkowości umysłu, tu spełnia rolę systemu napełniania. Najbardziej charakterystyczny dla artysty motyw topniejącego zegara stanowi główny element dekoracyjny pióra. A serce przebite przez jednorożca tu krwawi jedynie strużką atramentu delikatnie spływającą ze stalówki na papier.

Jakże nieuzasadnione jest traktowanie pióra wiecznego wyłącznie jako przyrządu do pisania na papierze, w którym materiałem pisarskim jest atrament spływający pod wpływem siły grawitacji przez kapilarę na metalową część zwaną stalówką. W rzeczywistości tak mały przedmiot, może  przecież znaczyć tak wiele…

 

Visconti – manufaktura

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ