Magnetyczni Polacy

Magnetyczni Polacy – takim tytułem została przyjęta na łamach dziennika Financial Times pierwsza, zbiorowa wystawa polskich artystów w londyńskiej Saatchi Gallery. Dziennik The Guardian wtóruje, stawiając tezę, że ‘’Polska przeżywa renaissance kultury po 24 latach od upadku komunizmu’’.  Zarówno publiczność jak i krytycy wysoko ocenili prace polskich malarzy młodego pokolenia oraz klasyków : Wojciecha Fangora, Henryka Stażewskiego.

’ Oba narody łączy coraz więcej wspólnych cech  – począwszy od wspólnej walki przeciwko okupantom podczas II Wojny Światowej, później udział polskich emigrantów w szeregach brytyjskiej armii aż po dzisiejsze bliskie kontakty i masową obecność Polaków osiedlonych w Wielkiej Brytanii ‘’ – konkluduje brytyjski krytyk David Franchi w RemoteGoat.

 

Niewątpliwie wystawa polskiej sztuki w Saatchi Gallery pod hasłem „Polish Art Now: Presented by Abbey House” zbliżyła oba narody jeszcze bardziej, dając możliwość poznania polskiego dorobku artystycznego i techniki vintage – odwołującej się do  przeszłości i historii.

 

‘’Wystawa prezentuje różne style i techniki . Widzowie mogą jednak odnieść wrażenie, że artyści jedną nogą zatrzymali się w czasie przeszłym a jedną podążają w przyszłość. Wszystkie jednak odnoszą się do polskiej tradycji ‘’ – dodaje David Franchi.

 

Mocny akcentem wystawy jest cykl obrazów ‘’Kolekcja’’ Marka Niemirskiego, który uwiecznił na płótnach odbicia kciuków artystów polskich. To właśnie ta kolekcja staje się pomostem łączącym klasykę z młodością w polskiej sztuce.  Sztuka polska zaprezentowana w Londynie to co prawda fragment całego pejzażu polskiego rynku.

Potwierdzają to słowa kurator wystawy Sachy Craddock: ‘’ Trudno jest dziś uchwycić styl narodowy, ale można ocenić poziom grupy tworzącej pod wspólną banderą. Patrząc na tę kolekcję prac mogę stwierdzić, iż polskie malarstwo ma się dobrze’’.

 

Polska sztuka z kolekcji Abbey House zostawiła wyraźny znak w Londynie. Polish Art Now to wystawa bez pretensji, prowokacji. Widz nie będzie dopatrywał się w niej ukrytych treści, idei. To sztuka miła dla oka i łatwa, lecz zwracająca uwagę brytyjskich widzów.

 

W ocenie kurator wystawy Sachy Craddock możliwość wyboru najlepszych prac spośród szerokiego wachlarza polskich artystów pozwoliła brytyjskim widzom lepiej zrozumieć waszą kulturę, wysoki poziom i kierunek rozwoju polskiej sztuki współczesnej.

 

‘’ To wystawa przekrojowa, gdzie możemy zapoznać się z pracami zarówno polskiej klasyki, avant-gardy malarstwa Henryka Stażewskiego, Wojciech Fangora, jak i młodszymi artystami, którzy już zdobyli uznanie w Europie – Andrzej Cisowski, Szymon Urbański. I w końcu grupa młodych artystów Maciej Wieczerzak, Jakub Słomkowski pojawiają się jako wschodzące gwiazdy polskiego rynku ‘’ – uważa Susan Moore z Financial Times.

 

Brytyjskie media zwracają uwagę na nasz kraj jako jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków w Europie, przyciągających uwagę wielu kolekcjonerów i inwestorów. Według analiz firmy konsultingowej Deloitte wartość transakcji na polskim rynku sztuki sięgnęła 100 milionów USD, zapewniając Polsce pozycję regionalnego lidera w Europie Środkowo-Wschodniej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ